28 jan 2013

studeren is ook nadenken.



Studies in mijn dummie. Ik ben aan het werk met grafiet, houtskool en conté.    



Bezig geweest met lezen over Jan van Schoonhoven. Een kunstenaar die als finishing touch in zijn werk gaat staan en er op trapt. Ik denk dat ik nog over vele drempels heen moet om dat te kunnen-willen-durven...




Toch is zijn werk heel boeiend. Het spreekt me aan vanwege vorm en compositie. Ook het reliëf is een oude liefde van me.
Het beeld lijkt te dansen voor mijn ogen, het beweegt in een oneindige beweging en het geometrische en ritmische geeft een fijn gevoel in mijn hart.
Wat is er veel veranderd, het lijkt net of ik opnieuw heb leren kijken. Alphonse Mucha was mijn idool en er was niets beter dan figuratief tekenen. Maar het ouder worden en natuurlijk het onderwijs in de kunsten hebben een verandering teweeggebracht die ik nooit had kunnen vermoeden.
Ik ben er erg blij mee en voel me vrij op een bepaalde manier die even niet nader valt uit te leggen.